Medlemsinformation nr 1 januari 2024

Hissarna
De nya nödtelefonerna är nu installerade och testade.
Som tidigare meddelats gäller vårt serviceavtal för hissarna endast vardagar kl. 8-17. Vid
driftsstörning ring 020-31 33 33.
Vid övrig tid tillkommer en hög avgift för jourutryckning varför endast styrelsen får
beställa en sådan (undantag är naturligtvis om ni sitter fast i en hiss). Styrelsen kontaktas
via föreningens mailbox gashagapirar3@gmail.com
Återigen vill styrelsen påminna medlemmarna att torka av skorna ordentligt när ni
kommer in i trapphusen för att inte dra in grus i hissarna. Detta kan orsaka onödiga
driftstopp och därmed kostnader.

Energi
Arbetet med att kalibrera den nya reglercentralen har genomförts och sensorer har
installerats för att mäta inomhustemperaturen i 5 lägenheter. Denna mätning har visat en
jämn och acceptabel temperatur. Föreningen har ytterligare 5 sensorer som kommer att
sättas in i ett antal lägenheter.

Kostnadsjakt
Styrelsen har genomfört en utredning avseende att driva fastighetsskötsel i egen regi.
Denna utredning visar en signifikant kostnadsbesparing med bibehållen eller ökad
servicegrad. Förslag kommer att presenteras vid en extra föreningsstämma den 15/2 19.30
i föreningslokalen inför ett beslut avseende ökning av styrelsens arvode.
Styrelsen har, i egen regi, bytt ut samtliga lampor i trappuppgångarna till LED. Detta
innebär en väsentlig besparing av elkostnaderna.

Laddboxar
Det manuella avläsningsarbetet för debitering av el är nu avslutat. Detta ska nu ske på ett
automatiserat sätt med hjälp av GA2 och kommer att gälla laddning från den 9 september
2023.

Ångturbinen 3 (Lotrec tomten)
Avtal har nu träffats med fastighetsägaren vilket innebär att den befintliga infarten
bibehålls.

Vinterunderhåll
Som tidigare meddelats ska alla frågor eller funderingar kring snöröjning slussas via Matts
Törnberg ordförande i GA2.
Mer information finns på https://stapelbadden-ga2.bostadsratterna.se/snorojning
Vi påminner också medlemmar som bor i taklägenheterna, att de behöver skotta bort snö
från sina terrasser. Detta för att undvika framtida vattenskador.

Garage och parkering
Ett styrelsemöte har hållits i GA2 där bl.a. dessa frågor har diskuterats. En handlingsplan
har tagits fram för att öka säkerheten i garagen. Den befintliga kameraövervakningen
kommer att kompletteras med ett ljud- och ljuslarm kopplat till garageportarna.
Ingångsdörrarna ska förses med ett nödutgångshandtag. Brandlarm ska också installeras.
När det gäller parkering beslöt man att tillåta mopedbilar att parkera på MC-platser.
Avtalet med SmartPark är uppsagt för omförhandling (men fortsätter att gälla t.v.). Beslut
avseende parkeringsreglerna kommer att ske den 5 mars.

Vi ber de som nyttjar garagen vara extra uppmärksamma på att portarna stängs efter in- och
utfart. Vi ber även alla, speciellt hundägare, att vara extra uppmärksamma om ni ser
någon okänd bil, modell mindre hantverksbil, på Fyrvägen vid sen timme. Ser ni något
som indikerar att inbrott pågår, ring 112 direkt (ingrip dock inte själva).

Vinmingel
Vi kommer att återupprepa det vinmingel som genomfördes förra året – vilket sker den 25
januari kl 19!

Föreningsstämma
Ordinarie årsstämma kommer att gå av stapeln den 22/5 kl 19.00.
Vi återkommer med plats.

Källsortering
Styrelsen vill påminna medlemmarna om de nya regler som gäller fr.o.m. 1/1 avseende
sortering av matavfall. Dvs allt organiskt/matavfall ska läggas i bruna påsar och i den
bruna sopcontainern. Inget annat ska läggas i den bruna soptunnan och inga matrester i de
gröna.

Frågor och synpunkter till styrelsen
Alla frågor och synpunkter, rörande föreningen och dess skötsel av fastigheterna, ska
skickas till vår "infomail", gashagapirar3@gmail.com och inte direkt till
styrelsemedlemmar.

Styrelsen